De obicei, figura centrală în pilda fiului risipitor este considerată cea a fiului, care a săvârșit păcate grele potrivnice moralității, dar și împotriva tatălui. În realitate însă, ea nu este atât despre fiu, cât despre tată, despre iubirea tatălui pentru fiu care depășește totul.
Tatăl săvârșește trei acte de iubire. Primul este atunci când își dă partea de avere fiului mai mic, care s-a pregătit să plece în țări îndepărtate. Poate a presupus că fiul va risipi banii primiți în dezmăț și desfrâu. Dar el îi dă cu smerenie partea lui. Tatăl are încredere în fiu, are încredere în maturizarea lui, în experiența lui viitoare. Această iubire care nu protejează, nu apără, ci dimpotrivă, riscă, îl deosebește pe tată de mamă. Tatăl își asumă riscul căderii fiului și totuși nu dorește să-i ia libertatea. Libertatea iubirii!
Al doilea act al iubirii paterne este bucuria mare ce-l cuprinde pe tată la vederea fiului. Suferind de dor, poate chiar chinuit de îndoiala dacă procedase corect, tatăl se uită după fiu vreme îndelungată. Și-a văzut fiul de departe și l-a recunoscut! Iubirea mărturisește de la distanță! A alergat în întâmpinare pentru a-l îmbrățișa, nu pentru a-i face reproșuri! A fugit pentru a-l săruta, nu pentru a-l judeca! Este dragostea care „toate le suferă, toate le crede, toate le nădăjduiește, toate le rabdă” (I Corinteni 13, 7).
Al treilea act de iubire: tatăl își răsplătește fiul căzut! Îl răsplătește ca pe un moștenitor, ca pe o căpetenie!
„Aduceți degrabă haina lui cea dintâi și-l îmbrăcați și dați inel în mâna lui și încălțăminte în picioarele lui. Și aduceți vițelul cel îngrășat și-l înjunghiați și, mâncând, să ne veselim. Căci acest fiu al meu mort era și a înviat, pierdut era și s-a aflat.” (Luca 15, 22–24)
Tatăl își ridică în slăvi fiul, pentru că fiul trebuie să trăiască ca un stăpân, nu ca un argat. Dragostea îi dăruiește fiului măreția moștenirii și a rudeniei. La fel Dumnezeu îi dă omului demnitatea chipului și asemănării Sale!
Protoiereu Andrei Lorgus, Darul tatălui. Carte despre paternitate, Ed. Egumenița, 2017